Thursday, May 07, 2009

flu / influenza... por Pedro Molina


http://www.pxmolina.com/


Wednesday, May 06, 2009

Pharaohs Magazine (Published in Cairo by FECO group Egypt) Issue# 072

It's a great honor to me to send you Pharaohs Magazine (Published in Cairo by FECO group Egypt) Issue# 072 I hope that you enjoy it, and welcome for any Material (Cartoons - Caricatures - Articles - News) to be Published in our Magazine.You can click on this link to download this Issue:
http://www.pharaohs.effatcartoon.com/Issues%20Magazine/Issue%20072.pdf
or New site for Pharaohs Magazine:
www.pharaohs.effatcartoon.com
then enter in Pharos Magazine, you will find the new issue (72) from the magazine Pharaohs (PDF), also, the previous issues.wait next issue (73) soonNote: Please Don't reply on this E-mail addressI hope you like it, and I'll wait for your opinion.Sincerely,Ismail, M. EFFATPresident FECO of EGYPT (Federation of Cartoonists Organizations) Free-Lanser CartoonistCorrespondent of WittyWorld Int. Magazine PS. welcome to visit my web site:
www.effatcartoon.com (under construction)
www.pharaohs.effatcartoon.com
http://effat.8m.com/

Jorge Mateus - Caricaturas em Barro - Colecção Escritores Portugueses



Horizonte pantanoso para a economia por Rodrigo no Capital de Risco

Previsões da Comissão Europeia apontam para uma prolongada recessão, a pior dos últimos 60 anos: http://aeiou.expresso.pt/horizonte-pantanoso-para-a-economia=f512637

Tuesday, May 05, 2009

Homenagem de Àlvaro a Vasco Granja (1925-2009)

http://revistamodafoca.blogspot.com/2009/05/era-o-pai-dela.html


VASCO GRANJA MORREU ESTA MADRUGADA EM CASCAIS


Carlos Pessoa no PÚBLICO online sobre Vasco Granja
Vasco Granja, divulgador de banda desenhada e do cinema de animação em Portugal, morreu esta madrugada em Cascais. Tinha 83 anos.
Autodidacta e com múltiplos interesses culturais ao longo da sua vida, Vasco Granja nasceu em Campo de Ourique (Lisboa) a 10 de Julho de 1925. Começou a trabalhar, ainda muito novo, nos antigos Grandes Armazéns do Chiado, e depois ao balcão da Tabacaria Travassos, na baixa lisboeta, que consideraria, anos mais tarde, a sua universidade. O seu interesse pelo cinema surge na adolescência e aos 16 anos chegaria a ser admitido como segundo assistente de fotografia no filme “A Noiva do Brasli”, de Santos Neves.
No início da década de 50 envolve-se no movimento cineclubista, tendo desempenhado funções directivas no Cine-Clube Imagem. Granja foi preso pela primeira vez pela polícia política do Estado Novo em Novembro de 1954, quando militava clandestinamente no PCP. Esteve preso sem julgamento seis meses e quando foi libertado voltou às suas actividades cineclubísticas e à divulgação cultural na imprensa. Datam de 1958 os seus primeiros artigos sobre o cinema de animação, nomeadamente na sequência da descoberta dos filmes experimentais do canadiano Norman McLaren.
No início da década de 60 arranja trabalho na Livraria Bertrand, onde se manteve até à reforma.É preso de novo em 1963, julgado e condenado a 18 meses de prisão. Quando foi libertado, em 1965, Vasco Granja retoma a sua actividade cultural, com artigos nos “media” sobre cinema e literatura.O seu nome é habitualmente associado à divulgação da banda desenhada em Portugal. O termo “banda desenhada” é, aliás, utilizado pela primeira vez por Granja num artigo publicado pelo “Diário Popular” em 19 de Novembro de 1966.
Integra a equipa fundadora da revista francesa de crítica e ensaio de banda desenhada “Phénix”, nos anos 60 e participa regularmente no Salone Internazionale dei Comics, em Lucca (Itália), o mais importante encontro do género nos anos 70.
Em Portugal, a sua actividade de divulgação da banda desenhada intensifica-se a partir do aparecimento da edição portuguesa da revista “Tintin”, em Junho de 1968, onde escrevia e traduzia artigo, além de ter a responsabilidade da secção de cartas aos leitores. Foi director da segunda série da revista “Spirou” (edição portuguesa) e coordenador da edição de banda desenhada da Bertrand. Animou o “Quadrinhos”, um dos primeiros fanzines surgidos em Portugal, em 1972. Esteve ligado à fundação da primeira livraria especializada de BD em Lisboa, O Mundo da Banda Desenhada, em 1978.
Em 1974 e 1975 integra o júri do Salão Internacional de BD de Angoulême. Depois de 25 de Abril de 1974, Vasco Granja mantém um programa regular sobre cinema de animação na RTP, que teve mais de 1000 emissões e divulgou sistematicamente as grandes escolas internacionais do género. Estava reformado desde 1990.

Monday, May 04, 2009

3 cartoons sobre la Epidemia - gripe porcina by Karry



http://karrycartoons.blogspot.com/
http://www.karrycaturas.com/

Sunday, May 03, 2009

Humor in Africa - Fred Halla (Tanzania)

1- What do you know about the history of humor in your country?It has been there for ages, as we have the rock drawings, so it was there before us.Seems to be the oldest rock Art of all.
2- Has it ancestral roots or is it just a contemporary formula of European importation of facing reality? It has ancestral root, may be when it comes to tools are European Importation. The ideas remain African.
3- Are there many cartoonists in your country? YES
If yes, what are their names?
Ali Masoud ‘KIPANYA”, King Kinya,Fred Halla, Chris Shola, Abdallah Masoud, Popa Matumula, Mussa Ngarango, Haji abeid, Noah Yongolo, Cloudy Chatanda, James Gayo, Danniel Mzena, Fadhil Mohamed, Adam Lutta, Abdul King O, Francis Bonda, Oscar Makoye, Sammi Mwamkinga, Nassoro Mjusi, Robert Mwampembwa, Ibra Washokera, Sagawala, David Chikoko, Ms. Zaituni Sayeedea, Simon Regis, Ahmed Viriyala, Supa Deo, Chris Katembo
Do you have their contacts?YES
4- Are there any Humor Festivals in your country?NO
5- Is there any specialized humoristic press in your country? YES
If yes, whar rae the names of the newspapers? SANI, Is the other press publishing cartoons?ALMOST EVERY NEWSPAPER
6- Why did you decide to dedicate yourself to this art? PASSION AND WAY OF COMMUNICATING MY IDEA
7- Who are your local masters? ALI MASOUD ‘KIPANYA’(www.kipanya.co.tz)
Which are your international references?The late MacNeil
8- Do you think that in your graphic style there is a special African influence? A LOT
9- Can African Culture influence your way of creating humor? VERY MUCH AS WE TRANSFORM OUR WAY OF LIFE TO LAUGH AND JOKE ABOUT AUTHORITY
10- What is your definition of humor? COMMUNICATING THROUGH SATIRICAL APROACH
Which is the role of cartoon in the contemporary society?IT HELPS ON TRANSFORMING OUR COMMUNITY POLITICALLY, SOCIALLY, ECONOMICALLY AND CULTURALLY.
11- Do you think that your political opinions influence your cartoons? YES
12- How does your country see graphic humor? AS TOOL OF COMMUNICATION, EDUCATION AND ENTERTAINMENT
13- How do the politicians react? THEY DON’T LIKE TO BE DRAWN, HOWEVER SOME ENJOYS.
Is there any official censorship? YES, FROM GOVERNMENT THROUGH EDITORS
Are there any governmental or private persecutions? YES, SOMETIMES
14- Further to political problems, are there any ethnic, religious or social problems for that censorship? RELIGIOUS YES,
15- Are the ethnic issues an obstacle for a democratic laugh? NOT REALLY
And what about the religious ones? DEPENDS ON THE ANGLE.
16- Have you ever been persecuted or went to prison? NOT YET
17- Do you believe that humor can help with the democratization of the world? IT DOES
18- What do you think about the relationship between Africa and Europe? ONE SIDED, WHERE AFRICA THINK IT NEEDS HELP FROM WEST, WHILE WEST SEE THE POTENTIAL THAT AFRICA HAS FOR ITS DEVELOPMENT, IT’S A CONFUSION TO ME.
North and South? SOUTH ARE DEPENDANTS
19- Can humor be a helpful instrument in that relationship?YES, WE DID A LOT, BUT DEPENDS ON THE PARTICULAR COUNTRY AS NOT ALL COUNTRIES LIKE HUMOR.
An instrument to allow us to know better each one of us? YES
Or do you believe that it should be done in more serious ways, through other forms of art? IT WORKS ON ITS OWN HOWEVER OTHER ARTFORMS CAN STILL WORK ON THEIR DIRECTION.
20- If you succeed to laugh with everybody, can Peace be an universal reality? NO DOUBT ABOUT THAT.IF THE WORLD COULD LAUGH AT ONCE, WOULD BE A BETTER PLACE AT LEAST.
Name: Fred Halla
Birth Date: 22nd May 1975
Place of Birth: Songea
Nationality: Tanzanian
Sex: Male
Marital Status: Single
Language: Fluent in Kiswahili and English
Profession: Visual Artist
Computer Literacy: Introduction to PC and Windows software applications
Contacts: P.O Box 5260, Dar es Salaam, Tanzania.
Tel: +255 754 263 810,
Email: fredhalla@yahoo.com
Websites: www.artshost.org/rafiki
EDUCATIONAL BACKGROUND
2002 -2005 Bachelor Degree in Fine Arts at the University of Dar es Salaam
1996- 1998 Advanced Level education at Jitegemee High School in Dar es Salaam.
COURSES/ TRAINING.
2001 Illustration course by Children’s Book Project for Tanzania
1999 Book Illustration Course by Ministry of Education and Culture in collaboration with SIDA.
WORKSHOPS, SEMINARS ATTENDED
2008 Ngoma International Artists workshops in Uganda
2007 Rafiki Regional Workshop in Dare s salaam
2004 Illustrators Workshop organized by The British Council - Dar es Salaam.
2004 Website Designing Workshop organized Rafiki Art Trust in Dar es Salaam
2002 Advanced Cartoonists Workshop organized by The British Council
Dar es Salaam.
2001 Workshop on Primary Education Development Program (PEDP), awareness creation and development of Information, Education and Communication Material (IEC) organized by Ministry of Education and Culture.
EXPERIENCE
2005 to date Chairperson Rafiki Art Trust
2004 Coordinator for Regional Mural Painting Workshop by Rafiki Art Trust.
2001 Displaying designer for Embassy of Japan exhibition “East African Leading Cartoonists”.
EXHIBITIONS
2008 Group exhibition on the South African Heritage Cultural Week in Tanzania at Alliance
2007 Group exhibition at British Council Tanzania
2007 Group exhibition at Nyumba ya Sanaa by Rafiki Art Trust
2003 Online exhibition on “Romanian Great Comedian, Writer, Poetry” (Calgiale Caricatures) organized by Eastern Europe Cartoonists Rights Network.
2003 On line exhibition ‘bongotoons website’ at Virtual Museum of Contemporary African Art in Netherlands organized by Africaserver Foundation in Netherlands. (www.vmcaa.nl/bongotoons).
2002 On line exhibition on “XXI Century Great Personalities” in Romania organized by Eastern Europe Cartoonists Right Network.
2002- World Press Freedom Day (Open air exhibition) organized by Popular Association of Cartoonists in Tanzania.
2002- Public exhibition on National Census awareness (an open air) organized by Popular Association for Cartoonists in Tanzania.
2001- “Election 2000” at Nyumba ya Sanaa organized by Wasanii Art Gallery.
2000- East African Leading Cartoonists (WITTY BLACK LINES) held in Nairobi and Dar es Salaam, organized by Embassy of Japan.
2000- Water color Paintings at the embassy of Finland organized by Fine Artist Association of Tanzania (FAAT).
AWARDS:
2008: The Winner of International Young Visual Arts Entrepreneur Award 2008 (IYVAE 08) in Tanzania.

Humor in Africa - Popa Matumula (Tanzanian cartoonist)

Q: What do you know about the history of humor in your country?
A: Unfortunately, it’s something very difficult to get history of humor in Tanzania. It seems there is no any official writing on the subject but, according to hearsay, humor has been here since time immemorial. Generations to generations used to joke from each other. It’s something from ancestors. Though, may be, it was not in a form of cartoons.
Q: Has it ancestral roots or is it just a contemporary formula of European importation of facing reality?
A: Humor has ancestral roots but because of cultural mingling in these Globalisation era there is also some, as you put in, a contemporary formula of European importation of facing reality.
Q: Are there many cartoonists in your country? If yes, what are their names? Do you have their contacts?
A: Yes, there are many cartoonists in my country…I think I will communicate with some of them to ask for possibility for them to allow me to send their contacts to you.
Q: Are there any Humor Festivals in your country?
A: As far as I know, there is no such an event here.
Q: Is there any specialized humoristic press in your country? If yes, what are the names of the newspapers? Is the other press publishing cartoons?
A: We had three or four weekly humoristic tabloids here in Tanzania but, unfortunately, all of them have ceased publication. Personally, I run one of those publications, named Macho (Swahili word for eyes). This tabloid was published weekly (in 2003) by my small firm, Kamtu Ltd. We ceased publication, mostly, because we ran out of funds before a paper has managed to establish itself to many readers. Even today, some readers continue to ask us when we will restart publication. On the other press publishing cartoons. Yes, they publish. For example, we have about 15 daily papers here (including two evening published tabloids) and, almost, all of them use cartoons, from editorial cartoons to comic strips, comic stories…you name it, (Mind you, that’s not including weekly tabloids! Which are too many to compare with the daily papers. )
Q: Why did you decide to dedicate yourself to this art?
A: Cartooning has been just like my loudspeaker to air my views to my people, the world and especially decision makers. I think it was that truth that led me to dedicate myself in the field.
Q: Who are your local masters? Which are your international references?
A: My local masters were Christian Gregory and Phillip Ndunguru. Those two gifted cartoonists are now dead. Internationally, there are many cartoonists whom I admire their work but the late American cartoonist Jeff MacNelly was my most favorite.
Q: Do you think that in your graphic style there is a special African influence?
A: Yes.
Q: Can African Culture influence your way of creating humor?
A: Yes, very much! Especially when I draw cartoons about African affairs.
Q: What is your definition of humor? Which is the role of cartoon in the contemporary society?
A: Anything that can make people amuse, especially in a positive way. I think cartoon play a big role in the contemporary society. For instance many institutions use this medium on their campaigns nowadays.
Q: Do you think that your political opinions influence your cartoons?
A: In Many cases the answer is yes but in some cases I face the challenge to draw cartoons according to what a paper policy want and sometime I draw according to mainstream views.
Q: How does your country see graphic humor?
A: People (readers) appreciate them. Some enthusiasts send emails, smses, and calls to cartoonists or even letters to the paper editors to say their appreciations.
Q: How do the politicians react? Is there any official censorship? Are there any governmental or private persecutions?
A: Tanzania was a single-party nation but after the collapse of eastern bloc, some changes occurred here too. One of the changes was the establishment of the private owned media. So many papers have started then and the use of editorial cartoons also started at that time. I was the first cartoonist to draw cartoons that challenged the system through the then bi-weekly tabloid, Fahari in 1989. So you can see editorial cartoon is still a new phenomenon here, as a result some politicians don’t like them especially when cartoon has a negative opinion against them. But they are happy when cartoon has a positive opinion about them or has a negative opinion about their opponents. What hypocrisy! We have a government department dealing with media. It is this department that acting as the official censor. On persecutions, No. There is no persecution against any cartoonist.
Q: Further to political problems, are there any ethnic, religious or social problems for that censorship?
A: As cartoonists, we didn’t face those problems yet. We have tried to know and respect our guidelines!
Q: Are the ethnic issues an obstacle for a democratic laugh? And what about the religious ones?
A: Of course, there are ethnic issues that are obstacle for a democratic laugh. As you know, there is sensitivity in religious issues. Remember the issue of Danish cartoons. It’s the same here. You can’t draw everything you think about! You will have to rethink twice and then I think you will decide ‘No. This is not right to draw it will cause misunderstanding to the society!’ But if you will decide to draw that kind of cartoon, well, editors will block it!
Q: Have you ever been persecuted or went to prison?
A: No.
Q: Do you believe that humor can help with the democratization of the world?
A: Yes, I believe so!
Q: What do you think about the relationship between Africa and Europe? North and South?
A: In some cases, I think there is seriousness. In some cases, I think there is hypocrisy.
Q: Can humor be a helpful instrument in that relationship? An instrument to allow us to know better each one of us? Or do you believe that it should be done in more serious ways, through other forms of art?
A: Somehow it can be a helpful instrument. But still it depends on response you get from your targets. It is the response that can put you in a position to know if you are on the right track or it should be done in more serious ways or through other forms of art.
Q: If you succeed to laugh with everybody, can Peace be a universal reality?
A: If there is no hypocrisy at all, yes, Peace can be a universal reality.

ABOUT POPA
Cartoonist and illustrator, Popa Matumula, was born on Wednesday, June 25th, 1969 in Kilwa, Lindi region in Tanzania. After completion of his secondary (Technical) education in 1987, he started his career as a freelance book illustrator and a cartoonist for a local comic magazine and newspapers.
Popa, also known as Kamtu, after his creation of a famous local cartoon character, Kamtu, has been in this field since then.
The cartoonist, who was the first in Tanzania to draw editorial cartoons that challenged the system under the then one-party political system through bi-weekly political tabloid, Fahari, in late 80s, has contributed his cartoon services for almost all leading newspapers in Tanzania. Among them are Sunday News, Majira, Mtanzania, The African, The Citizen, Business Times, Uhuru/Mzalendo and in the two weekly comic (& satire) tabloids, Sanifu (where he was among the key founders) and a short-lived Macho, the tabloid that was published by his own firm, Kamtu Ltd.
Also his cartoons have published in a number of publications abroad. Publications such as New African (UK), Newsweek (Korea edition), Los Angeles Times, The Post Star, Highsmith (US), KOSA Report, eins Entwicklungspolitik (Germany), Farafina (Nigeria)…
His cartoons, also, have exhibited in various exhibitions, those including Political Cartoons & Caricatures in East Africa (Kenya, Tanzania and Uganda), Volkerkundemuseum Frankfurt (Germany), 2000 Political Elections in Tanzania, 2001 Zanzibar International Film Festival (ZIFF), 2002 & 2003 Press Freedom Day, Malaga University (Spain), 2007 & 2008 World Press Cartoon (Portugal), 2007 London School of Economics and Political Science (UK)
In 2001, he was one of the winners (Honorary mentioned) of the UN editorial cartoons competition- United Nations Ranan Lurie Political Cartoon Award.
In 2007, he was the winner of Tanzania’s The Edward Moringe Sokoine Journalism Award (in cartoon category).
Hail from Morogoro, Popa, who does not take meat or smoke, believes that his editorial cartoons are his loudspeaker to express his views to the World.
He humiliates with the truth that only 20% of the World population benefit from 80% of the World’s wealth while 80% of the population scramble for remaining 20% of the wealth.
He resides in Dar Es Salaam.

Humor in Africa - Talal Nayer (Sudan)

www.tnayer.blogspot.com
1-What do you know about the history of humor in your country?
I wrote an article about Sudanese cartoon published in “Cartoon World” book by Bayram Hadjizadah- Azerbaijan (2009). Its title is (History and Present-day of Sudan Cartoon) and I hope it become helpful for your research.
(History and Present-day of Sudan Cartoon)
by Talal Nayer
Sudanese cartoon now is comparatively modern. Sudan knew this art since 1821 when The Turkish army occupied the country. They brought with them the stories and tales of The Near East, charters of these stories and tales speared widely, among these characters was "Juhah". Many countries have similar charters, for example in Iran and Azerbaijan we find "Molla Nasreddin", in Turkey we find Naserddin Khodja.
The stories and jokes of these characters spread widely among poor people in the towns and villages, generations pass them to generations. After occupation of Sudan by Britain and Egypt in 1898 Sudanese newspapers like Alsudan Alhadeeh, Alhadara, Alfajar published cartoons from English and Egyptian newspapers especially from The English Magazine "Punch", but at that time there was no Sudanese cartoonist.
The first cartoonist "Ezzaddin Osman (1933-2008) started his work in 1959 in "Alakhbar" newspaper, and then he transferred to "Alray Alaam","Alayam" and "Alsahafa" newspapers.
In the early of 1980`s " Ezzaddin " had been banished to Emirates for ten years because one of his cartoons against the Minster of transports in the government of the ex-president Gafer Nounery .When he returned back to Sudan in 1986 he continued his work with "Al telegram" ,Nabbed Alkarikaeer" and "Alsharie Alsyasi" newspapers . He retired and stopped his drawing cartoons in 2005.
“Ezzaddin Osman had a great influence on the Sudanese politics and society. He had a great ability in creating public opinion. Ismail Alazahari the first Sudanese Prime Minster after Independence in 1956 was accustomed to start his day by reviewing Ezzaddin Osman’s cartoons.
His cartoons discussed in markets, streets and offices, some of his works became famous jokes in Sudan told even today.
Cartoon art in Sudan reached its climax point in 1994 when "Nabbed Alkarikaeer" or "Cartoon Pulse" the first Sudanese cartoon newspaper. After that many cartoon newspapers published like "Alawail", "Alam Alazkeya", "Donya Alkarikaeer" and Alam Alcomdia".
All these specialist newspapers supposed to be a strong base for this art nourishment, but unfortunately most of them stopped publication, now there is only "Nabedd Alkarikaeer" and "Alawail" are published.
Nabbed Alkarikaeer in 1995 was the first Sudanese newspaper in distribution it exceeded all newspapers even the political one and there are more than 14 cartoonists. Now it has only two cartoonists, the space of cartoons is decreased too much; most cartoonists stopped working in newspapers because of poor salaries paid for them.
In Sudan now is about 35 daily newspapers, cartoonists work within their staff is only eight, four of them work in political newspapers.
This situation resulted from the fact that publishers do not allow cartoonists to publish their works especially the beginners. Even mature and experienced cartoonists have no chance to publish their works and their salaries are very poor. One of the problems of cartoon art in Sudan is security censorship which removes any work critiques political, social and economical situation.
Another problem, Sudanese cartoonist has no any organization to protect them and to improve this art. All efforts to improve this art in Sudan are individual; the state does not give any attention for cartoon art in Sudan .
The future of cartoon in Sudan is in danger, the number of cartoonist is continuously reduced, few of them take cartoon as a basic job, and most of them have other jobs.
Future will witness no cartoons on the Sudanese newspapers .Ezzaddin Osman had planted the first seed of cartoon art in Sudan, but this tree will die if no one takes care of it.
2- Has it ancestral roots or is it just a contemporary formula of European importation of facing reality?
In Sudan we no effect of Europe in our local cartoon, at least until the past 10 years. Sudan is relatively new country, until 1821 there is no united country called ( Sudan ). There are more than 596 tribe divided into many ethnic and cultural groups, and every group have its local humor stories and heroes, but there is no one super humor hero selected by all Sudanese.
In 1821 The Turkish army occupied the country and they brought with them the stories of "Juhah" from The Near East.
But the first (Local Humor Super Stars) was Wadd Naffash how was a real personality lived in Umm Dorman City, and the most famous cartoon character is (Ammak Tanngo) or (Uncle Tanngo) which appeared in Alsubbiyan magazine since 1946.
3- Are there many cartoonists in your country? If yes, what are their names? Do you have their contacts?
There are few cartoonists and most of them are not professional. I
4- Are there any Humor Festivals in your country?
No there are not at all!
5- Is there any specialized humoristic press in your country? If yes, what are the names of the newspapers? Is the other press publishing cartoons?
Yes, now there are only two newspapers: "Nabedd Alkarikaeer" and "Alawail" are specialized humoristic press, the space of cartoons is decreased too much; most cartoonists stopped working in newspapers because of poor salaries paid for them. Besides that the quality of these cartoons decreased so much.
In Sudan now is about 35 newspapers, cartoonists work within their staff is only eight, four of them work in political newspapers. There is only one Sudanese comics magazine called (Semesma)
6- Why did you decide to dedicate yourself to this art?
I believe that any caricaturist should carry clear message of awareness , this awareness maybe take a political form in most cases, this may not satisfy some who are trying to avoid politics. I have way in caricature which I called (theory of the tree) and it can be explained as follows:
If you see that a tree has damages and you want to uproot it, you will not only wipe its trunk and remove some leaves from dry branch, but you must focus on the original and uproot it from the roots at all.
I believe that the politicians are scourge of Sudan ; every problem its origin a political problem such as poverty, unemployment, spinsterhood and crisis of the sport, I can prove that if in some respects, not all of them. Therefore, I focus on the direct political issues unlike some colleagues who mock the details of daily small suffering such as the provision of food, the problem of transportation and the money. But when I collected all these details, I discovered that it forms a single word with clear and large letters is (corruption)!
I am working on the criticism and revealing the main causes of our suffering and not the side effects, I think that any caricature as (direct free-kick)!
I consider cartoon is my way to clear my visions and my weapon which I use to fight corruption.
7- Who are your local masters?
Which are your international references?
Personally, I don't have a local master, but most of Sudanese cartoonists flow the cartoon style of the most famous cartoonist in Sudan (Ezzaddin Osman). My international cartoon reference is (Ares) from Cuba .
8- Do you think that in your graphic style there is a special African influence?
Yes I guess so, and this appears so clear on my subjects and shapes and faces which all show our local issues.
9- Can African Culture influence your way of creating humor?
You can not say this absolutely and all the way because the humor in North Africa (Arab countries) is so much different than South. In Sudan we effected with many different cultural waves, so Sudan is special case and this influence is personally and different from artist to anther. In simple words I can divide the main cultural influences in Sudan to: (Islamism Arabism movement, Africanizing movement, and at last the European culture). Sudan is in the cross section of Africa and Asia and so many cultures so judgment is so personally and relatively.
The African culture appears its strong effect very well in the countries of South of Sahara.
10- What is your definition of humor? Which is the role of cartoon in the contemporary society?
- I think the caricaturist must provide political and social awareness through his work, because the hand which holding pen is one, but it must express issues of thousands and millions of the oppressed and the marginalized. Caricaturist must not paint to his personal glory, also caricaturist should not consider himself as government-employee to fill in white rectangular area in a page, and also he must not make himself joke to entertain some readers. Here I mean who working in the political press only, where some of people make caricature is synonym for jesting. When I meet some people and they know that I'm caricaturist, they expect me to tell jokes, but I'm not clown to draw jokes for readers, I raised the slogan of (the time of laughter is over).
We laughed at our pain and our tragedies enough time, but the wiping on wounds doesn't cure it and analgesics do not treat the cancer. I know that my speech quite rough, but the truth is more severe than that.
I don’t know how person can laugh amid all these tragedies and smile amid these tears and bloods. I think that joking in this critical time considered misleading for minds and unreasonable vanity in the time of seriousness!
11- Do you think that your political opinions influence your cartoons?
Yes I think my political opinions and visions is my first and biggest inspire of me, I am a communist and I do most my cartoons about the social equality, fighting poverty and corruption, capitalism, imperialism, militarism, hunger, sickness, racism and calling for Socialism and human rights and democracy.
12- How does your country see graphic humor?
The majority of Sudanese governments want the people to believe that cartoons mean telling jokes and this is absolutely wrong, the politicians and the military dictatorship governments curb the rule of cartoon art in telling jokes and used the cartoonists as a tools to mislead the public opinion and to fool the Streetman.
13- How do the politicians react? Is there any official censorship? Are there any governmental or private persecutions?
Most of politicians in Sudan don't like the cartoonists and they make many problems with them. I faced in May 2008 a big problem with ex-Prime Minster of Sudan (Alsadeg Almahdi) because one of my cartoons.
Yes, one of the problems of cartoon art in Sudan is security censorship which removes any work criticize political, social and economical situation. The official censorship done by The Security system officers, they come at night to every newspaper and remove any cartoon they don't like, some times this thing becomes so random. Dealing with the security censorship became a part my daily work. To avoid problems with security censorship some times I didn't draw about the subjects they did not want me to say my opinion about it, so with time I made personal censorship on myself and became involuntarily a part of this censorship and that is the worst thing can ever happed, but no this is a living reality.
14- Further to political problems, are there any ethnic, religious or social problems for that censorship?
In Sudan you can not criticize the political leadership, the presidency, corruption. Beside that you can not criticize religious leadership or religious at all.
15- Are the ethnic issues an obstacle for a democratic laugh? What about the religious ones?
In Sudan the ethnic issues and religion is a big taboo and most of cartoonist don't even think to talk about this, ever at all.
16- Have you ever been persecuted or went to prison?
No
17- Do you believe that humor can help with the democratization of the world?
I think cartoon is one of most powerful opinion tools and we should use it to show our readers and people the real vales of democracy, equality, peace and human rights.
The cartoonist should have enough awareness to help make our world a better place to live in.
18- What do you think about the relationship between Africa and Europe ? North and South?
I think there is so many misunderstanding things between North and South, The imperialism made a bad history still presents now in our life. The ages of slavery and European occupation of African, Asia and Latino America confessed both the new generations of North and South.
I guess we can not change the past but we can make the future, so we have to respect each other and work together to build a new peaceful world.
19-Can humor be a helpful instrument in that relationship? An instrument to allow us to know better each one of us? Or do you believe that it should be done in more serious ways, through other forms of art?
The cartoon art can play an important rule and fix and correct the form of relationships between North and South because the art that I conceder it a cross road of many kinds of arts like plastic art, photography, cinema…etc , I think we can make the things better with serious ways and support democracy and human rights.
20- If you succeed to laugh with everybody, can Peace be a universal reality?I believe in the global peace and I work so hard to make the future better for our next generations, I know may be I can not watch when the universal become a living reality but the dreams of today will be the reality of tomorrow, we have make the best of our ability to make this dream get closer and more achievable and possible for our unborn kids.

Freedom @ Risk - Commemorating Freedom of Expression Day

Examples:
Reporters sans frontières et le Cartoonists Rights Network dénoncent la condamnation à un mois de prison du caricaturiste Chit Swe (Myamar – Birmania)
Chit Swe, caricaturiste de presse et militant de la Ligue nationale pour la démocratie (LND), a été condamné, le 3 août 2005, à un mois ferme d’emprisonnement et six mois avec sursis d’emprisonnement par une cour de Rangoon.

Ali Dilem (Algerie) - La cour d’appel d’Alger condamnait ( le 11 février) le caricaturiste Ali Dilem à une année de prison ferme et 50 000 dinars (550 euros) d’amende pour une dizaine de caricatures… du président Abdelaziz Bouteflika, parues en 2003 dans le quotidien Liberté. Ali Dilem, fameux caricaturiste cumulait alors, soulignait l’organisation Reporters sans frontières, « toutes peines confondues plus de neuf ans de prison », en notant que « la susceptibilité du président Abdelaziz Bouteflika n’a décidément pas de limites. Aujourd’hui, les tribunaux sont engorgés par les affaires de presse ».
Rappelons d’autre part que l’Algérie comme le Maroc ont vu fleurir ces dernières années la caricature comme un moyen de combat très efficace, dans un contexte où la liberté de presse, parfois en progrès, reste fragile. D’où une sensibilité particulière à la défense de la liberté de… grossir le trait.
Dans un dossier du 24 avril 2005 du quotidien Horizons (Algérie), était posée la question : Y a t’il des limites à brocarder ? Le caricaturiste Zino, alors interrogé, considérait que « pour moi, la liberté de créer est totale et entière, sinon je passe à côté de la raison d’être même de l’art de la caricature. J’irai même plus loin en disant, c’est moi qui imagine et conçoit mon sujet en toute liberté sans aucune influence du thème ou du sujet analysé. Mon inspiration a besoin de cette marge de liberté pour qu’elle puisse s’exprimer. » En revanche (cité par l’agence Syfia), Le Hic, caricaturiste du journal algérien Le Jeune Indépendant, signalait qu’en principe, « on peut rire de tout, mais pas avec tout le monde », mais précisait : « je pratique l’autocensure pour éviter d’être censuré. (Cela) fait partie des outils du caricaturiste. Il utilise le crayon, le papier et l’autocensure. » Même opinion chez Ayoub, dessinateur au journal arabophone El Khabar : « Je me suis fixé des lignes rouges que je ne dois pas franchir, même si je suis conscient que normalement la caricature n’a pas de limite. Je me suis adapté. »


Shapiro ( South Africa) -January 27, 2009 · A cartoon lampooning one of South Africa's top politicians has sparked a million-dollar lawsuit and renewed debate over freedom of expression in the country.
The cartoon is graphic. It shows the president of the ruling African National Congress, Jacob Zuma, unbuckling his belt and preparing to rape a distressed and blindfolded Lady Justice. She is being held down by several ANC alliance partners, one of whom is saying "Go for it, boss."
Jonathan Shapiro — pen name Zapiro — created the cartoon. He insists politicians are fair game, especially when they step out of line.
"We should respect the office; we do not have to respect the person who occupies that office," he says. "We should be able to attack them, to make fun of them."
Zapiro's cartoon, published in Johannesburg's Sunday Times in September, lampoons Zuma on two fronts. First, by depicting Zuma with a shower head on his head, the cartoon recalls his 2006 rape trial. Zuma was acquitted. But he testified that he protected himself from possible infection from the HIV-positive woman by taking a shower immediately after having sex.
The cartoon also references a pending corruption case against Zuma, which could hamper his ambition to become South Africa's next president. Zapiro says his cartoon shows Zuma metaphorically threatening to rape the justice system in his quest to become president.
An outraged Zuma last month sued The Sunday Times and Zapiro for nearly $1 million, claiming his reputation and dignity have been damaged. During an appearance on a radio program, Zuma said that Zapiro's work is "quite vulgar" and that the cartoonist is "invading" his dignity.
In reply, Zapiro called in to say that he does exactly what journalists, cartoonists and satirists do in democratic societies.
He challenged Zuma to show a commitment to freedom of expression, rather than just pay lip service to it.
"You've mentioned a responsible press," Zapiro said during the radio broadcast. "A responsible press is one that holds its politicians to account."
The award-winning cartoonist has lampooned many of South Africa's leaders, including Nelson Mandela, who never took issue.
Tawana Kupe, a media critic and professor at the University of the Witwatersrand, defended the cartoonist on another radio program.
"It's bad taste, but bad taste is part of an artist's creativity," he said.
Kupe argued that Zuma should drop his lawsuit. But editor Mathata Tsedu, chair of the African Editors Forum, disagreed.
"Bad taste and legal are not necessarily the same. The cartoon may be in good taste but may be legally wrong," Tsedu said. "The court must pronounce on whether [Zapiro] has crossed the line."
The debate is continuing on the airwaves and in the streets, in think tanks and press institutes, and, sooner or later, in court. And that will add still another chapter in the evolving drama of a young democracy grappling with issues of freedom of expression.

Saturday, May 02, 2009

"A Liberdade é um Risco" - Cartoon e debate 3 de Maio - organização conjunta da Amnistia Internacional - Portugal e da FecoPortugal

O Dia Mundial da Liberdade de Imprensa, que decorre no próximo domingo 3 de Maio, é assinalado em Lisboa com uma exposição internacional de cartoons com organização conjunta da Amnistia Internacional - Portugal e da FecoPortugal - Associação de Cartoonistas.
O título da iniciativa, "A Liberdade é um Risco", foi o tema para o convite endereçado à generalidade dos cartoonistas de todo o mundo no sentido de que dessem a sua visão do assunto, aliás premente. E foram 203 os humoristas gráficos que, a partir de 52 países, enviaram 438 cartoons que proporcionaram ao Júri a difícil selecção de 142 trabalhos para a exposição.

No conjunto, podem apreciar-se lado a lado trabalhos de profissionais consagrados e outros que indiciam serem obra de iniciados na actividade. A esse factor enriquecedor da mostra, acresce também a diversidade de origem geográfica dos desenhos, uns vindos de países ocidentais de produção mais conhecida, outros - muitos - de países emergentes no panorama internacional. Todos eles reflectindo, afinal, as realidades das suas terras, os anseios das suas gentes, tão diferentes entre si mas tão identificados no que é essencial: a vontade de cultivar o valor supremo da Liberdade. De Imprensa, neste caso particular.
Este Dia, 3 de Maio, é instituído pelas Nações Unidas para celebrar os princípios fundamentais da liberdade de imprensa, para defender os meios de comunicação de ataques à sua independência e é também um tributo aos jornalistas que perderam a vida no exercício da profissão. Tudo isto será tema para uma tertúlia a ter lugar no espaço da exposição, nesta data de inauguração, que iniciará com um recital pelo cantor Manuel Freire, cujo repertório apela à necessidade de concretização do sonho, para que cada utopia se transforme em realidade.
Osvaldo de Sousa, historiador da Caricatura portuguesa, apresentará resumidamente uma panorâmica histórica da falta de liberdade com que se têm debatido os cartoonistas, desde o passado até à actualidade. E nessa linha prosseguirá o debate.
A exposição decorrerá de 3 a 30 Maio.

Tertúlia “Liberdade de Imprensa”
Data e hora: 3 de Maio às 16h30
Local: Biblioteca Municipal Orlando Ribeiro, Telheiras (Lisboa)
(Abre com um Recital de cerca de 30 minutos, pelo cantor Manuel Freire)
Exposição “A Liberdade é um Risco”
Data: 3 a 30 de Maio
Local: Biblioteca Municipal Orlando Ribeiro, Telheiras (Lisboa - Metro Telheiras)

Para comentários:
Amnistia Internacional - Pedro Krupenski, Director Executivo, 918 502 502
FecoPortugal - Zé Oliveira, Presidente da Direcção, 966 303 379


Batu 1 ya está en las librerías!



Friday, May 01, 2009

A LUTA DOS TRABALHDORES (Pelo Humor)

Por Osvaldo Macedo de Sousa
- Pai, tenho medo!
- Não me digas que ainda acreditas que há monstros dentro do armário!
- Acreditar, não acredito, mas que há, há! Não no armário, mas por aí!
- Não sejas infantil!
– Pai, se não há, por que é que andas sempre com essa cara angustiada? Por que é que quase choras quando abres a porta do frigorífico vazio? Por que vens sempre triste do trabalho?
- Tens razão, os monstros existem mas não são esses que tu pensas, ou que ainda te fazem medo. São outras sombras que nos escurecem a vida…
- Pai, os Homens sempre tiveram desses medos? - Alguns sim, outros não. O ser humano divide-se entre os que têm medo e os que não têm. Todos os animais da terra lutam pela sobrevivência; e, apesar de alguns se comerem entre eles, de haver uma hierarquia (por vezes também cruel), fazem tudo isso apenas para manter o equilíbrio da espécie. O ser humano não. Tem os mesmo instintos básicos, comete as mesmas (e mais) crueldades pela sobrevivência; só que, como cultiva o sentido de indivíduo em vez do sentido de espécie, a sua crueldade é mais selvática e interesseira. O homem é mesmo capazes de destruir o seu habitat, só pelo prazer de se sentir dono do mundo durante um minuto.

- Os animais têm medo?
- Sim, medo dos homens. Em relação aos outros animais, tem respeito, procurando estar o mais longe possível da cadeia alimentar deles.
- Por que é que dizes que os homens se dividem entre os que têm medo, e os que não têm medo?
- O ser humano é o que tem o cérebro mais desenvolvido, como sabes. Isso deu-lhe uma maior capacidade de armazenamento de memórias e de raciocínios lógicos, que, ligados à memória, possibilitaram o desenvolvimento de utensílios… Esse desdobramento mental de compreensão do que o rodeia, essa hipótese de construção de associações mentais, de desenvolvimento de raciocínios, deu a alguns homens o que se chama inteligência, e a outros o que se chama oportunismo. Há, assim, os Seres Inteligentes e os Seres Oportunistas.
- Pai, não estou a compreender nada. Isso não se aprende assim na escola!
- Aprende-se na vida. É que não é fácil compreender os homens, já que nos ensinam a sonhar com a utopia da Humanidade, e vivemos na realidade selvática da animalidade do oportunismo. Ensinam-nos que somos os seres superiores da criação, mas por uma miséria material, por um fragmento de poder, tornamo-nos os seres mais inferiores do planeta.
- O que tem isso a ver com o medo ? És muito complicado.
- Os homens oportunistas, também conhecidos como maquiavélicos, ou como políticos, ou como gestores, ou como mafiosos, ou como criminosos… são seres que não pensam, só calculam. A humanidade é a última das suas preocupações. O que interessa são as mais-valias a curto prazo. Para eles, o tempo é curto, não tem existência a longo ou médio prazo, porque vivem no fio da navalha…
- Pai, tenho sono!
- São seres materialistas, matemáticos em que a riqueza, o poder, são o único objectivo da sua existência. Para estes, o medo é a sua arma de ataque. Eles vencem os seus medos, impondo o medo aos outros….
- Pai, mas disseste que eles não tinham medo…
- Depois, há os que têm a inteligência de sonhar que a vida poderia ser boa, se todos fossem inteligentes…
- Pai, mas a professora diz-nos que quando estamos s sonhar na sala, nunca vamos ser inteligentes, que vamos ficar burros…
- Foram estes homens que sonharam com a Democracia, com o Socialismo, com o Humanismo… Estes também não tem medo, preferindo muitas das vezes pôr em perigo as suas existências na luta dos seus ideais, na luta pelos direitos dos homens... E ainda há aqueles que poderiam ser inteligentes, mas abdicaram da inteligência, sufocando-a pelo medo. Sujeitam-se a tudo, humilhando-se, rastejando pela sobrevivência.
- Pai, isso não tem piada nenhuma, nunca me respondes ao que te pergunto. Estou triste e com mais medo. És um poço de pessimismo. Não deverias ensinar-me a acreditar no futuro?
- Não sou pessimista, apenas realista. A mim, educaram-me com histórias de fadas, de duendes... mas a vida não são fábulas. Cresci a sonhar com super-heróis que nos resolvem os problemas, mas eles nunca aparecem quando necessitamos deles. Também tive medos, pesadelos com bruxas, lobos maus… e ninguém me ensinou a vencer o medo rindo-me com eles. Ninguém me disse que a primeira lei da sobrevivência é rirmo-nos com o mundo. Tive dúvidas existenciais, tive desgostos de amor, tive desapontamentos porque não podia comprar os sonhos… e nunca ninguém me disse que o medo, a angústia, o pesadelo, se desvanecem com o riso, que se souberes olhar o espelho e rires-te de ti próprio, dos teus monstros, eles transformam-se, abrindo uma nova porta do espírito…. Estás-me a compreender, ou a dormir ?
- Pai és chato, estás sempre a falar sozinho, a desconversar e a dizer coisas que ninguém diz. Além disso, tu muitas vezes me criticas por eu me rir das coisas, das pessoas. Dizes que sou malcriado quando as coisas têm graça, quando conto anedotas. Dizes umas coisas, mas fazes depois diferente. Até parece que posso ir para a escola e rir-me dos professores, ou que posso rir-me quando eu quero…
- Eu sei que a nossa educação nos obriga a dizer que o mundo é algo muito sério, que não podemos andar por aí a dizer anedotas sobre tudo e sobre nada. Dizem que há assuntos tabus, que o riso é má educação, que não devemos ser irreverentes. Temos medo de nos rir, porque o riso é uma arma que assusta os senhores…
- Vês, estás a aumentar ainda mais os meus medos, em vez de me explicares por que é que eu tenho estes pesadelos. E não me venhas com a história de que é porque estou a crescer. Tu já não cresces mais e também tens pesadelos, tens medos…
- Sim todos temos medos, uns conseguem disfarçar, outros travestir, outros amenizar. O humor é uma arma contra o medo, mas que faz medo a outros. Nem sempre essa arma é bem utilizada, como todas as criações dos homens…
- Que é isso de humor, por que é que tem tanto poder? Se eu contar uma anedota, sou importante?
- Eu sei que te vais aborrecer com o meu discurso, mas presta atenção: O humor é uma das mais simples e mais complexas formas de pensamento humano. Pode parecer que surge espontaneamente, contudo é uma estrutura mental complexa, ligada à inteligência avançada, razão pela qual só os Homens possuem esse poder. O humor é uma fórmula de diálogo que, tal como tudo na vida, vive na dualidade do que a sociedade resolveu denominar como Bem e Mal…
- Pai, estou com sono, deixa-me dormir…
- Não sabemos ao certo quem foi o primeiro homem que descobriu a comicidade, mas teria de ser suficientemente sapiens, para não se assustar com o ruído gutural que lhe saiu das entranhas, acompanhada daquela sensação libertadora, quando se viu no reflexo da água, e se riu de si próprio. Essa a essência do humor, rir-se de si próprio, das suas fraquezas, das suas angústias, dos seus defeitos, rindo-se com os outros, partilhando essa crítica. O verdadeiro humor é aquele que é partilhado, em que todos se riem com os outros. - Então é por isso que o Manel é castigado quando nos faz rir lá na aula…
- Na realidade, é uma estrutura crítica que nos obriga a pensar nas coisas. Por vezes, essa desconstrução e reconstrução do mundo leva-nos ao riso exterior, mas mais importante é aquele que nos leva ao riso interior, aquele que provoca lágrimas pela nossa mesquinhez no mundo. Humor é a poesia da irreverência, é um raio de luz no meio da nébula cinzenta do quotidiano.
- Também há a nódoa preta dos murros que o Manel apanha dos outros quando nos faz rir deles…
- Isso é a tal comicidade maligna, que a maioria integra no humor.
- Lá vens tu com mais discursos chatos.
- Nem tudo o que faz rir é humor. Há o riso inteligente, aquele que nos faz rir porque nos faz pensar de forma construtiva, e há a comicidade grotesca, o anedotário, que é apenas instrumento de divertimento, nem sempre com uma linguagem democrática, já que se ri DOS outros, em vês de rir COM os outros. Essa comicidade grotesca é uma forma destrutiva de comunicação, porque não cria um diálogo universalista, mas selectivo. Corrompe as pontes de abrangência, fechando-se em tribalismos, em sectarismos. Todo o riso é uma questão cultural, e só se pode consumar o riso quando há pontos comuns de diálogo e compreensão. Se falares de alhos e os outros só perceberem de bugalhos, não se pode fazer humor, nem sequer comicidade. Quanto mais abrangente for a tua cultura, mais receptivo tu és aos diferentes humores. Quanto mais aberta for a tua mente, mais facilmente consegues aceitar as críticas e rires-te com elas. O saber rir, é aceitar as críticas, compreender por que as fazem, sem ser obrigado a achar que elas estejam correctas. Podemos estar convictos de que temos as ideias certas, e aceitar com humor o que escrevem ou desenham sobre elas. É isso o verdadeiro sentido de humor.
- E continuas a dizer coisas que eu não compreendo. Por acaso alguém faz isso, pai? Alguém anda a rir-se de si próprio, achando piada que o critiquem e aceitando as críticas, mesmo incorrectas segundo o seu ponto de vista ? E que tem isso a ver com os meus medos ?
- O humor é a arma que mais assusta os poderosos, os oportunistas, os detentores de capitais, porque ele mata todos os medos, e enfrenta-os de peito aberto.
- Os humoristas, então não, têm medo de nada?
- Há humoristas e humoristas… Há os que se rirem com os que se riem de. Os últimos têm medo, e procuram usar o medo como arma de humor… - Ainda estou mais baralhado, não sei se estou a ter pesadelos, ou se és tu que estás mesmo aqui ao meu lado a falar comigo.
- Também não sei se sou eu que estou a falar, se é a minha utopia que divaga por mim, mas quero acreditar que quem possui a capacidade de olhar o mundo sempre pelo lado humorístico, olhá-lo com a frontalidade da irreverência construtiva, conseguindo vencer todos os medos, todas as angústias, sobrevive de uma forma mais salutar. Ele não vence no sentido de ganhar o poder material, ou o poder político, mas ganha o poder de humanidade. Só é verdadeiramente humano, quem tem o dom do humor. Por essa razão, acho que a Humanidade é um ser em vias de extinção.
- Zzzzzzzzzzz - Perguntar-me-ás, como é isso possível, se esse conceito de humanidade não existe em nenhum ser. A humanidade existe sempre enquanto houver um homem, só que nós estamo a transformar-nos em máquinas. Ou antes, estão a transformar-nos em máquinas, em números de micro e macro economias, quânticos de gestão, amorfos instrumentos de frias criações de capital que nos usa e abusa, dentando-nos para o lixo quando já não produzimos.
- Zzzzzzzzzzz
- O Homem passou por diferentes etapas do desenvolvimento como espécie. Registam-se esses diferentes tempos da humanidade como Eras, saltos na evolução, porque quando há revoluções, há sempre alguém que nos diz tem cuidado, porque há sempre alguém que se apodera da situação, sem Rsss e muitos Ssss. Chama-se ao final do séc. XX a Era da Indiferença, ou a Era do Vazio, enquanto nos querem impor o séc. XIX como a Era do Medo.
- Pai, ainda estas ai? Tenho medo…
- É, querem-nos todos cheios de medo. Em nome da competitividade, da produtividade, dos tribalismos, dos clubismos, das politiquices, enchem-nos de fantasmas, de medos. Em nome de fundamentalismos religiosos, nacionalistas, ideológicos ou teológicos, provocasse o terrorismo de ideias, o terrorismo de anarquia e destruição, matando-se os próprios ideais religiosos ou ideológicos. Em nome de fundamentalismos económicos, em nome de fundamentalismos políticos de governos autistas, de gestores deshumanistas, cria-se o terrorismo de estado, matando os seres em cuja estrutura de alicerçam. O medo impõe a guerra, impõe a instabilidade do emprego, porque enquanto houver esses medos, pode-se reinar em nome do dinheiro e não em nome do Homem.
- Pai, fala mais baixo, deixa-me dormir! Se eu dormir aqui contigo, já não tenho medo.
- Porque os meus medos são maiores do que os teus, e assim os teus desaparecem. Dorme, mas deixa-me continuar a pensar. Mesmo que as minhas reflexões não sirvam para nada, sempre me distraem, e me fazem sossegar. Gostaria de saber fazer humor com isto, e fazer a tal ginástica respiratória que dizem que o riso provoca. Acho que faz trabalhar dezenas de músculos, que liberta uns químicos que nos activa as defesas de imunidade, que esses mesmos químicos são estilo relaxante e anti-depressivo. Bem precisava desse anti-depressivo genérico, porque os outros saem-me caros todos os meses na farmácia. O riso, o humor só tem maravilhas, até parece o aloé, mas ninguém o utiliza. Gasta-se tanto dinheiro em remédios, quando bastava dar subsídios aos Circos, aos Teatros, ao Cinema… Pelo menos parece que os Palhaços já começam a ter trabalho em Hospitais, só que de forma voluntária, à borla. Mas por que é que estou a pensar nisto ? Estava eu a pensar nos medos de hoje, como se não fossem sempre os mesmos medos, com novas roupagens. No fundo há sempre uma madrasta que se quer apoderar perpetuamente da nossa beleza, há sempre um Lobo Mau que quer o jantar da nossa avozinha. Podem-lhe chamar terrorismo de fundamentalistas, terrorismo de estado, terrorismo de imposição da democracia, terrorismo de defesa de território… É tudo tão velho como a ambição do Homem em adquirir o gosto de reduzir tudo ao poder económico, ao gosto de se impor sobre os outros. - Pais, estás a ressonar, ou estas a resmungar baixinho? Não te podes calar? - Já sei que te aborrece tudo isto, e afinal de contas o que eu necessitava era de escrever algo sobre o reflexo da Luta dos Trabalhadores na imprensa humorística, como introdução a uma exposição de desenhos, onde cartoonistas contemporâneos analisam, à sua maneira, os problemas dos trabalhadores. Será que a Luta pela dignidade no trabalho, a Luta por melhores condições, melhores ordenados, é passível de humor? Tudo é possível de ser satirizado, porque não há coisa mais séria do que o humor. Rir dos assuntos não é menosprezá-los, é antes pelo contrário promovê-los à reflexão, á tomada de consciência dos factos de uma forma aberta e frontal. Só que não é fácil fazer essa abordagem. Para se fazer crítica construtiva, para se fazer humor, é necessário um grande domínio do assunto, é necessário ter uma grande capacidade cultural de síntese para se conseguir desconstruir, na reconstrução de uma nova imagem no outro lado do espelho. Nem todos os humoristas, caricaturistas ou cartoonistas têm esse dom, esse poder. A Caricatura, como arte jornalística, ou seja: como conceito de desenho irreverente publicado na imprensa com cunho satírico, irónico ou simplesmente cómico, surge na Europa nos finais do séc. XVIII. É companheiro de luta de uma nova classe – a burguesia que combatia contra as monarquias absolutistas, que combatia as classes nobres enquanto detentoras do poder.
A ascensão da burguesia vai trazer consigo também a criação de uma nova classe trabalhadora, alterando a vida nas cidades, criando novos pólos de miséria. Por essa razão, os senhores do lápis e da caneta, atentos ao quotidiano, vão sentir necessidade de retratar esses novos mundos, e naturalmente satirizar as novas funções da servidão humana. A Caricatura, apesar de ser uma arma da burguesia, vai ser também uma delatora de abusos, uma consciência crítica da sociedade. Todos os grandes artistas de França, Inglaterra, Alemanha, os países onde cedo se desenvolveu esta arte, e que serão guias para todos os outros países, darão o seu contributo para a denúncia. Portugal, naturalmente, levará mais tempo a desenvolver essas novas classes sociais, e a desenvolver essa arte. Apesar de haver folhas volantes satíricas desde o princípio do séc. XIX, só na década de quarenta de oitocentos é que se desenvolverá a arte da Caricatura. Vários jornais foram publicando desenhos satíricos em folhas apensas que se vendiam com a publicação. Seria só a 12 de Agosto de 1847 que o Patriota assumiria o desenho como parte integrante do jornal. Cria um Suplemento Burlesco, onde publica semanalmente um desenho satírico, para além de textos satíricos. Como é o primeiro periódico com publicação regular de desenhos, com impressão integrada no próprio jornal, de autor português é considerada esta a data oficial do nascimento da Caricatura de Imprensa em Portugal.
- Pai, já disseste tantas vezes isso, não estás a ficar uma cassete repetitiva? Em cada texto que escreves, falas nisso. Por que não me lês antes um livro para a minha idade? Deixa lá essa porcarias que nem os caricaturistas estão interessados em saber, e até ficam chateados quando escreves esses fragmentos de história e os integras a eles nela….
- O problema é que não sei escrever sobre mais nada; e mesmo sobre isto, tenho sempre muitas dúvidas, bastantes medos. Há muitos interesses ocultos entre os caricaturistas, muitas opressões subliminares, mas se levei mais de duas décadas a queimar pestanas sobre isto, ao menos deixa-me partilhar o pouco que sei. - Depois sofres as consequências, pai!
- Os caricaturistas portugueses nunca sofreram muitas consequências pelos seus traços e actos. É verdade que por vezes tinham de refazer tudo, porque o desenho não passava na censura, mas pouca coisa de grave. Alguns, poucos, tiveram de passar pelas barras dos tribunais a justificar as suas críticas. Leal da Câmara foi o único que teve de fugir para o exílio, para não ser preso. José Vilhena foi o único a ser mesmo preso, mas isso nunca o levou a desistir. Sempre souberam lutar pelo seu trabalho, e lutar por uma sociedade melhor, mesmo nos tempos de opressão.
A caricatura em Portugal nasce, não no seio da burguesia, pela pena de artistas da linha realista, mas no meio do operariado litógrafo. Com a vitória do Liberalismo, na década de vinte, a imprensa impõe-se em Portugal. A litografia foi o método de gravura que mais depressa se impôs e, como havia uma necessidade latente na imprensa de se desenvolver a ilustração, designadamente o desenho satírico, foram alguns litógrafos, habituados a copiar ou adaptar trabalhos vindos do estrangeiro, que ousaram fazer criações suas. Não tinham formação artística, nem interesses estéticos, actuavam mesmo de forma panfletária movidos pelos seus ideais, razão pela qual usavam pseudónimos. Para se protegerem.
Paralelamente, desenvolve-se um jornalismo de entretenimento, revistas de utilidades onde a gravura vai ser muito importante como forma de comunicação com as massas. Aí podem ver-se as várias vertentes de entretenimento das classes mais desfavorecidas da burguesia, com algumas sátiras sociais. Nesta imprensa, já não são os simples artesãos que trabalham, antes artistas plásticos ligados aos movimentos operários, como Nogueira da Silva que desenvolvem a sua arte dando uma nova estética à caricatura. São suas duas das obras aqui reproduzidas, uma de 1856 onde nos dá o lado amargo da Physiologia Social, e outro que satiricamente nos apresenta o Povo, como sendo ele o soberano da vida – “O Estado sou eu”. Ele pode ser o Estado, mas nunca é o poder executivo.
O Mestre Raphael Bordallo Pinheiro caricaturará o nosso estereotipo no símbolo magnânimo do Zé Povinho, esse ser que se albarda ao gosto do dono, que se submete a todos os vexames sem refilar. O seu criador, e outros caricaturistas, bem sonharão graficamente com o dia em que ele se revolta e atira com todas as albardas ao chão, mas isso nunca acontece. Mesmo nas revoluções que existiram ao longo da nossa história, esses repentes foram bem controlados e domados. As influências dos movimentos operários na Europa dão-se apenas no âmbito ideológico, com a importação de um ou outro desenho mais satírico, mas sem marcar os nossos artistas de forma radical. O único artista assumidamente militante das causas operárias seria Cristiano de Carvalho. É um anarco-sindicalista, que cedo teve de emigrar para terras de França, e onde fortaleceu sua formação política: de regresso, usará a sua formação e sua oficina tipográfica para desenvolver a imprensa anarco-sindicalista, onde pautavam alguns desenhos satíricos de irreverência contra a monarquia, contra o sistema político.
No séc. XIX vão desenvolver-se as indústrias, e naturalmente criar-se um proletariado que aos poucos vai-se associando, criando mentalidade de grupo, e dessa forma tomando consciência dos seus deveres e essencialmente dos seus direitos. Dará voz a manifestações, a movimentações políticas, as quais pouco se reflectirão na imprensa política. A luta fundamental de então será entre a monarquia e o republicanismo. Será o período áureo da imprensa humorística, já que eram os próprios caricaturistas que publicavam os seus jornais. Eram donos e senhores do que faziam, correndo os seus riscos. Muitas eram as falências, e muitos eram os novos títulos que os substituíam. No final do século começam a surgir os caricaturistas trabalhadores a publicar por conta de outrem, e com o desenvolvimento da ilustração humorística na imprensa noticiosa, o papel de caricaturista patrão de si próprio vai desaparecendo, assim como a própria imprensa humorística. Os problemas dos trabalhadores eram algo concretos, sem muito assunto para se poder satirizar na imprensa. Predominava a questão do número de horas de trabalho diário, a questão dos salários (questões que ainda hoje se mantêm, porque nada muda, tudo se transforma para igual)… A sátira vai, assim, pegar nas questões de miséria, e não questões de reivindicação dos trabalhadores. Vai expôr os problemas de sobrevivência, os problemas da alimentação cara, ou seja: não se publicam desenhos que possamos considerar directamente ligados à Luta dos Trabalhadores.
Contudo, com a viragem do século, e pela pena dos dois grandes mestres e símbolos de oitocentos, vamos encontrar duas grandes sátiras ao Capital, à exploração do homem pelo dinheiro. Surgem como reflexo dos acontecimentos do 1º de Maio de 1886, em Chicago, cuja carnificina tornará esse dia como símbolo da luta dos trabalhadores em todo o mundo. Assim, em 1900 vamos encontrar em A Paródia um magnífico desenho de Manuel Gustavo Bordallo Pinheiro com referências à luta pelo horário de 8 horas de trabalho, e em 1901 um desenho de Raphael Bordallo Pinheiro que nos apresenta o Capital como uma máquina destruidora da humanidade.
Com o triunfo da República em 1910, a luta dos trabalhadores toma nova dimensão. Os republicanos que se uniam para derrubar a monarquia, dividem-se agora pelas múltiplas vertentes do republicanismo e a luta dos operários toma nova dimensão, o que criará muitas revoltas, muitas prisões, muitas greves… Naturalmente os desenhadores vão falar um pouco disso tudo.
Contudo, vivemos já nos tempos em que poucos são aqueles que publicam nos seus próprios jornais. Estão cada vez mais sujeitos às tendências políticas dos donos dos periódicos, tendo que matizar as suas ideias, os seus humores, com a visão de quem publica. Além do mais, a maioria são artistas que andam pela caricatura apenas como uma forma de sobrevivência, sonhando poder viver doutras artes. Burgueses de formação e ambição, os problemas das classes operárias resvalam nos seus interesses sociais, e não terão grande importância nos seus trabalhos gráficos, mais ocupados a fazer crítica social, luta contra a pobreza, a ignorância.
Nas décadas de vinte a quarenta, haverá 3 artistas que se revelarão com uma faceta interessante neste campo de que falamos. Bernardo Marques terá uma postura interessante no desenho satírico, já que, tendo viajado pela Alemanha, sofreu uma grande influência do mestre George Grosz, um grande retratista satírico das misérias do operariado europeu, e dos horrores da ascensão do nazismo. Bernardo Marques acabará por dar-nos alguns retratos expressionistas da vida social portuguesa.
Os outros dois desenhadores são Roberto Nobre e Eduardo Faria. Os seus trabalhos públicos não são nenhumas obras panfletárias. São desenhos humorísticos como os outros, com algum interesse pelos problemas sociais, mas nada que chame a atenção, e que revele o lado secreto das outras vidas de clandestinidade que viviam. Ambos trabalham para movimentos sociais clandestinos, seja como gráficos, como tipógrafos. Muitos desenhos deles, correram anónimos na imprensa clandestina, que não abordamos aqui, já que não somos possuidores desse espólio.
Eduardo Faria tinha também a particularidade de ser conhecido no meio artístico como um grande boémio, um grande bêbado que a polícia não levava a sério, visto ser um caso perdido para a sociedade, quando hoje sabemos que isso era um dos seus disfarces.
Com a queda da Primeira República e instituído o Estado Novo, a censura irá sufocar o humor, tornando-o cada vez mais anedótico e menos satírico. Por ironia, os censores não se importavam que se preenchessem nos espaços censurados com desenhos alusivos à censura, porque ela era assumida e vinha mencionada no cabeçalho de qualquer periódico. Assim, aparecerão muitos desenhos com a Nossa Srª do Carmo, a D. Censura com o lápis azul, a tesoura, a rolha.
Entre o muito anedotário de bêbados, sogras e afins com que se foi enchendo cada vez mais a imprensa, havia muita crítica social, muita ironia política disfarçada. As coisas podiam ir-se dizendo, num jogo de sentidos, numa ilusão de ópticas e dizeres.
Com a queda de Salazar da cadeira abaixo, sonhou-se que o Zé Povinho se poderia erguer com nova voz, só que mais uma vez o poder tinha tudo controlado, e mesmo o Delfim do regime teve de se submeter ás vontades mais fortes, sendo simplesmente retórica a propalada abertura do país a uma nova primavera. Houve um desanuviamento que deu azo a surgirem alguns novos rebentos de ideias, mas ainda não havia calor suficiente para derreter o gelo que toldava o país.
Seria a revolução de Abril (em 1974, para quem já tenha esquecido, ou não saiba...) que finalmente daria voz ao povo. Por quanto tempo? Frágil ilusão para aqueles que vitoriaram o primeiro 1º de Maio em Liberdade, porque em breve a revolução seria amputada de uma letra, assumida como evolução. Os desenhadores viveram efusivamente esse momento inebriante de liberdade, de luta pelos direitos. Damos apenas aqui exemplo de alguns trabalhos, porque estarmos apenas à distância de 30 anos e não queremos ferir susceptibilidades, publicando trabalhos de artistas que não gostam que se fale desses tempos.
- Pai, muito lindo tudo isso, mas o que é que isso tem a ver com os medos ?
- Nada, só que o que tenho para te deixar para o teu futuro, para além dos medos, é o riso. Hoje, a humanidade é um sentimento em vias de extinção no mundo empresarial, e mesmo político. Hoje, o homem não interessa, apenas a máquina tem o poder de te manter no trabalho. Se a dominas, se lhe dás o teu suor e sangue, ainda vales, mas podes ser substituído a todo o momento, sem um único agradecimento. Hoje não há laços de trabalho, apenas competição, e a única forma de sobrevivermos é conseguirmos rir de tudo isto, é andar de cara erguida e nunca deixar perder o sorriso da nossa cara. Enquanto o tivermos, enquanto o dominarmos, temos a sobrevivência garantida.
- Pai, tenho medo de não saber rir…

1º MAIO por Pedro Molina


http://www.pxmolina.com/

This page is powered by Blogger. Isn't yours?